Неділя, 28/02/2021, 10:01 AM
Вітаю Вас Гість | RSS

ЧАПЛИНСЬКИЙ НВК

Меню сайту
Міні-чат
200
Новини
Статистика

Всього онлайн 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Конспекти уроків

Візантія в IV - XV ст.

Візантія в ІV – ХVст.

Мета: познайомити учнів з особливостями політичного розвитку Візантії,  з׳ясувати причини занепаду країни, розглянути основні заходи політики Юстиніана, розвивати вміння працювати з різними джерелами, аналізувати історичний матеріал, вчити давати характеристику діяльності історичної особи, вчити обґрунтовувати історичні факти за розповіддю вчителя.

Обладнання: карта «Візантія і слов’яни», підручник, таблиця «Етапи розвитку Візантії»,  роздатковий матеріал,  презентація.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь та навичок

Проблемне завдання  теми: В чому ви вбачаєте відмінність в розвитку Візантії від держав  Західної, Центральної Європи.

Основні терміни та поняття: василевс, іконоборці, іконошанувальники, феми.

Очікувані результати: учні зможуть:

  • характеризувати політичний та економічний розвиток Візантії;
  • давати оцінку діяльності Юстиніана;
  • визначати причини та наслідки руху іконоборців.
  •  з׳ясувати причини загибелі Візантії

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань учнів

Метод  «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися»

Що знаємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

 

 

 

Перед  учнями картки з таблицями. Вчитель пропонує подумати і пригадати, що  учні вже знають про Візантію, з якими подіями  пов’язана для  них ця  держава ( як правило, учні згадують події, пов’язані з історією  Київської Русі, вказують, що Візантія – колиска християнства )

3.Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Таким чином, ми побачили, що Візантія, її історія тісно пов’язані з історією Київської Русі , тобто історією нашої держави. Адже саме через Візантію Київська Русь  досягла  світового  розвитку.

Запитання:

  • чи потрібно нам познайомитись з історією цієї держави? Чому?
  • щоб ви хотіли дізнатися?

 Учні формулюють та записують питання на які б вони хотіли почути відповіді.  Тож вивчення нового матеріалу відбувається з урахуванням цих запитань.

Учитель:  Чим могла зацікавити Візантія київських князів? Чим  розвиток Візантії відрізнявся від  розвитку  держав Європи? Що являла собою Візантія в період ІV – ХVст.?  Ці питання ми будемо розглядати протягом 2-х уроків.

 Візантія – це єдина держава, що має  чітко визначений початок і кінець.

395р. – рік заснування

1453р. – загибель Візантії.

Запитання:                                              

  • Скільки років проіснувала Візантія? Скільки це століть ?

  4. Формування нових знань, умінь та навичок

( Запис теми та плану в зошити)

   План.

 1.Народження Візантії.

2.Візантія за Юстиніана

3.Візантія в VІІ – ХІ ст. Іконоборство.

4. Візантія в ХІІ – ХV ст

1.Народження Візантії.

 Бесіда за питаннями:

- Пригадайте, яка подія сталася в 395р? (Поділ Римської імперії на Західну і Східну).

- Яка доля  спіткала Західну Римську імперію? В результаті яких подій? ( Вона загинула під натиском германських племен, в результаті Великого переселення народів)

Учитель:

    На відміну від Західної Римської імперії Східна Римська імперія  уникла руйнівних завоювань з боку ворогів.  Але завдяки чому? Це ми теж повинні з׳ясувати на уроці?

Робота з  картою, атласом.

  • Визначте за картою, яку назву отримала Східна Римська імперія? 

Вчитель зазначає, що назва «Візантія», «Візантійська імперія»  почала використовуватись лише з ХІV ст., а самі жителі імперії називали себе ромеями (римлянами) і вважали, що живуть в Римській імперії.

- За картою, атласами   визначте, які території входили до складу Візантії та нанесіть на контурні карти кордони Візантії в ІVст.? ( В Європі – Балканський півострів, в Азії – Мала Азія, Сирія, Палестина, частина Межиріччя, Закавказзя, в Африці – Єгипет).

Учитель:

Засновником Візантії називають римського імператора Костянтина  І Великого.

Саме він наказав будувати палаци, будинки, бібліотеки на місці грецького міста Візантія, яке з 330 р. стало називатись Константинополь і стало столицею Візантії.

( учні підписують на контурних картах місто Константинополь)

- Константинополь часто називали «золотим мостом». Подивіться уважно на карту і скажіть, чому виникла така назва?   (місто  поєднувало Європу з Азією,  що сприяло розвитку торгівлі між ними.)

Робота з документом №1

VІст. Із повідомлення середньовічного історика Йордана про відвідання Константинополя остготським королем

( Король) увійшов у царствене місто і здивовано промовив: « Тепер я бачу на власні очі це знамените місто, розповіді про яке часто слухав з недовірою». Озираючись на всі боки, він то захоплювався розташуванням міста, то дивувався каравану кораблів… Дивлячись на знамениті стіни та на юрму народу, який хвилею стікався сюди, немов військо у бойовому строю…(він) промовив: «Поза сумнівом, (римський) імператор є земним богом, і той, хто зважиться проти нього, сам буде винен у своїй смерті».

( Крижанівський О.П., Хірна О.О. Історія середніх віків: Підручник для 7 кл. – с.202)

Обговорення:

- Хто такі остготи?

- Яке враження справив Константинополь на остготського короля?

- З ким порівнює остготський король імператора?

- Як працювала на владу імператора велич нової столиці?

-  Подумайте, чому слов’яни, київські князі називали це місто «Цар – град»?

 - Які заняття жителів міста згадуються  в документі?   Пригадайте маршрут шляху «із варяг в греки»? 

 Учитель:

Тепер з׳ясуємо як  здійснювалося управління державою?  

   Вся повнота влади належала імператору (василеву) Він вирішував всі військові і цивільні справи, був головним суддею. Діяв принцип «Що  бажано імператорові, має силу закону». Імператора обирали вельможі та військо і його влада не була спадковою.

Сенат виконував при імператорі роль дорадчого органу. В країні діяло численне чиновництво, відоме своєю жорстокістю, жадністю і продажністю. Вони з усіх сил намагались висунутись на високий пост: адже будь – хто міг посісти яку завгодно посаду, наблизитись до імператора. Імператор утримував велику армію і сильний флот .  Тому Візантія могла захищати свої кордони від «варварів» і вести війни.

-  На скільки сильною, на ваш погляд, була влада візантійського імператора?

Метод «Мозковий штурм»  

Дайте відповідь на питання:

Чим ви можете пояснити той факт, що із 109 василевсів лише 34 померли своєю смертю, інших скинули чи вбили? ( відсутністю спадковості)

2. Візантія за Юстиніана

Учитель: Оскільки не існувало спадковості трон міг посісти  будь хто, навіть виходець із простого народу, як, наприклад,   імператор Юстиніан, за часів якого Візантійська імперія досягла найбільшого розквіту.

Повідомлення учня про Юстиніана

Учень. Майбутній імператор Юстиніан І народився десь біля 482р., в маленькому македонському селищі. Його батько був бідним селянином. При народжені хлопчик отримав ім’я Петро Саббатій. Ще підлітком він потрапив до Константинополя, куди запросив його дядько по матері Юстин. Дядько Юстин мав вплив при дворі імператора. Не маючи дітей він полюбив племінника, дав йому  чудову освіту. Після цього він знайшов своєму улюбленцю перспективну посаду при імператорському дворі. В 518р. Сенат, гвардія та жителі Константинополя  обрали дядька імператором, а той невдовзі оголосив племінника своїм співправителем. Молодий Юстиніан мав ясний розум, широкий політичний кругозір. Він був цілеспрямований, працьовитий, вперто йшов до поставленої мети. Фактично ще при житті старого дядька – імператора він правив країною, а в 527р., коли дядько помер 45 – річний Юстиніан став самодержцем Візантійської імперії.

Великий вплив на Юстиніана мала його дружина Феодора, колишня акторка. Крім краси, вона мала живий розум і чарівність. Прекрасна і чарівна Феодора володіла залізною волею і стала незамінною подругою імператора у скрутні часи. Як писали історики тих часів, не можна було провести розмежування між цими двома особистостями. Ніхто не міг точно сказати, де закінчувався Юстиніан і починалась Феодора.

У 548р. Феодора померла. Зі смертю цієї жінки зірка Юстиніана втратила свій блиск. Всі раптом побачили, що десь подівся доблесний юнацький дух Юстиніана, а з׳явилася старіюча, схильна до меланхолії людина, котра часом забувала те, що потрібно було пам’ятати.

Сам Юстиніан пішов із життя в 565р., встигши ще зробити багато для своєї імперії.

Учитель: Дійсно, Юстиніан багато зробив для імперії, завдяки своїм заходам.  Правилом його політики був принцип: єдина держава, єдиний закон, єдиний бог.

З׳ясуємо чи це так?

Метод «Спільний проект»

Робота в групах.

 Об׳єднання учнів в групи.

 На основі інформаційних листів

І група досліджує основні напрямки внутрішньої політики Юстиніана.

ІІ група досліджує основні напрямки зовнішньої політики Юстиніана.

ІІІ група досліджує причини та результати повстання «Ніка».

Інформаційний лист №1 (група №1)

Початок правління Юстиніана можна назвати періодом широкої благодійності, зниження податків, роздачі коштів бідним. За цей час укріпилися позиції християнської церкви. Юстиніан будував багато храмів, монастирів і в той же час переслідував язичників. Їм заборонялось займати будь – яку посаду в державі. В Афінах була закрита платонівська Академія як осередок язичництва.

Юстиніан оточував себе талановитими людьми. Він знайшов і виховав великого воїна Веліазарія, а також одного зі знаменитих архітекторів Антемія Тральського, який спроектував храм Святої Софії. У сфері літератури він мав найвишуканіше оточення – поетів Павла Мовчазного і Романа, першокласного історика Прокопія  Кесарійського.

     На початку свого правління імператор зібрав комісію, у складі якої були юристи і державні діячі, щоб скласти спільні закони для всієї імперії. Комісія спочатку підготувала «Кодекс Юстиніана», потім зведення конкретних законів. Була створена єдина система імперського права і проголошена рівність усіх громадян перед законом. Новим було те, що раба розглядали не як річ, а як людину. Хоч рабство не відмінялось, але для раба з׳явилась можливість одержати волю.

 Завдання:

1.Визначте основні напрямки внутрішньої політики Юстиніана.

2.Чому Юстиніан, на вашу думку,  дбав про розвиток християнської церкви? 

3.Про що свідчить прийняття «Кодексів Юстиніана»?

 

Інформаційний лист №2

Великою метою Юстиніана було відродження Римської імперії в її колишніх межах. Та імперія Юстиніана на початку його правління зовсім не була підготовлена до  бойових дій. Старе покоління воїнів вимирало, а молоде не відзначалося великою боєздатністю. Юстиніану треба було щось робити. Він уважно оглянув свої війська і вибрав двох молодих людей, доручивши їм командування. Одним із цих молодих стратегів був Ситт, чоловік старшої сестри Феодори Комито. Другим став нікому не відомий фракієць на ім’я Велізарій. Вибір Юстиніана був інтуїтивний, але він не помилився – обидва виявили себе гарними воєначальниками.

У 534р. Юстиніан відправив Велізарія до берегів Північної Африки, яку захопили вандали. Прекрасно озброєне візантійське військо  швидко розправилось з королівством вандалів. Північна Африка з Карфагеном стала провінцією візантійської імперії.

 Вслід за підкоренням Африки почалися війни за приєднання Італії. Візантійці легко підкорили Сицилію, але в самій Італії зустріли відчайдушний супротив остготів. Зламавши його візантійці захопили значну частину Італії, створивши на завойованих землях особливе намісництво зі столицею в Равені. На підкорення Італії було використано 20 років.

Коли війна в Італії закінчувалася, Юстиніан відправив війська в Іспанію, де було розташоване королівство вестготів. Використовуючи міжусобну боротьбу за престол у королівстві, візантійці захопили пд. – зах. частину Іспанії.

У завойованих країнах землі, відібрані у рабовласників, а також збіглі раби були повернені колишнім власникам. Для захисту кордонів імперії Юстиніан будував на її окраїнах фортеці, розміщав в них гарнізони, будував до кордонів шляхи.

Здавалося, влада Юстиніана не знала меж. Але тут перси порушили підписаний 10 років тому мир, і шах Хосров І вдерся до Візантії з величезним військом. Велізарія достроково перекинули на Схід, і йому вдалося приборкати персів, поступившись частиною території.

Завдання:

1.Якою була мета Юстиніана в зовнішній політиці?

2.З якими країнами воювала Візантія?  Назвіть та покажіть на карті території приєднані до Візантії за часів Юстиніана.  

Інформаційний лист №3

Велич і слава Візантії вимагали багато коштовностей. Різке підвищення податків, обмеження прав сенаторів, митні збори, що розоряли купців, згуртували проти імператора широкі маси населення і викликали у січні 532р. велике повстання в Константинополі, яке розпочалося на іподромі. Повсталий народ вимагав від імператора зменшення податків і покарання групи вищих чиновників за хабарництво. З криками «Ніка!» (перемагай!) у місті проходив бунт, який і отримав назву «Ніка!». Імператор погодився піти на поступки, відправив у відставку кількох ненависних народу міністрів, але люди не вгамовувались. Не допомагали ні сила, ні спроба імператора вийти до бунтівників із покаянням і Євангелієм в руках. Повстання набуло такої сили, що Юстиніан хотів зректися престолу. Та в цей момент імператриця Феодора заявила, що краще смерть, ніж ганебна втеча. Її рішучість зіграла свою роль і Юстиніан вирішив продовжити боротьбу. Віддані йому війська почали з відчаєм встановлювати контрольні дії в столиці. На іподром, де зібрались повстанці зненацька напали війська найманців й перебили близько 35 тис. чоловік, але трон Юстиніана залишився непохитним.

Завдання:

1.Закінчіть складання схеми «Повстання «Ніка!»».

2.Хто, на вашу думку, зіграв вирішальну роль в розгромі повстання?

          

    

        

Після звіту груп, з’ясовуємо, проблемне завдання.  Учні пояснюють як діяв цей принцип: єдина держава, єдиний закон, єдиний бог.

Запис в зошит:

Дата

Подія

Зміст

527 – 565рр.

Правління Юстиніана

Найбільший розквіт Візантії

 

3. Візантія в VІІ – ХІст. Іконоборство.

 Робота з документом 2

Іоан Єфеський «Церковна історія»

На третій рік  по смерті імператора Юстиніана, в царювання імператора Тиверія, вийшов…народ слов’ян і пройшов всю Елладу. Вони захопили багато місті фортець, знищили, спалили і підчинили собі область і поселились в ній вільно, без страху, як в своїй власній. Так було протягом чотирьох років, поки імператор був зайнятий війною з персами і всі свої війська імператор відсилав на схід.

Запитання:

- Про що мова в документі? Які події сталися після смерті Юстиніана? Які землі входили до складу Еллади?

- Які народи вторглися на територію Еллади по смерті Юстиніана? Чи зустріли вони спротив під час вторгнення? Чому?

- З ким ще воювала Візантія в цей період, згідно документу?

Учитель: Таким чином, після смерті Юстиніана на територію Візантії    вторгаються племена слов’ян, в цей же час  на сході - війна з персами.

Робота з  картою

За атласами ст.1,  картою в підручнику , визначте, які  ще народи вторгались на територію Візантії в VІ – VІІ ст.? Зі сходу? з  півночі?    – ( Араби,  слов’яни, вестготи, лангобарди)

Чи можна стверджувати, що наприкінці VІІст. Візантійська імперія перестала існувати як велика Середземноморська держава?  (Територія скоротилася майже в 2 рази. Візантія втрачає Сирію, Палестину, Єгипет, Пн. Африку, частину Італії. Залишились Балканський півострів і Мала Азія.)

Вчитель: Наприкінці VІІст. Візантійська імперія перестала існувати як велика Середземноморська країна. Її місце зайняла середньовічна Візантія, значно менша за територією, але однорідна за складом населення. Різко зменшилась кількість міських жителів. З великих центрів залишився лише Константинополь. Змінились форми господарювання на селі: працю рабів поступово змінила праця вільних селян.

Що було необхідно, для того, щоб витіснити ворогів, покращити становище в країні? 

Учитель:

 Помітний слід в історії Візантії залишив василевс – Лев ІІІ.

Імператор відмовляється від найманого війська, а головною військовою силою країни стали вільні селяни, які вирушали у військо зі своєю зброєю та кіньми. Вся країна була поділена на військові округи – феми, де і селились воїни, що отримували за службу ділянку землі. На чолі фемів стояли стратіги. Вільні селяни у мирний час обробляли землю а з початком війни вирушали в похід. Саме військо із селян, чинило опір арабам в малоазійських провінціях і не дало їм змогу тут утвердитися.

 Завдяки цим  заходам наступ арабів був відбитий і візантійці самі почали вторгнення в арабські володіння.

За правління Льва ІІІ поширилось вчення, яке заперечувало вшанування ікон – іконоборство (726 – 843рр.)

Іконоборство - вчення, яке заперечувало вшанування ікон(726 – 843рр.)

 Суспільство розділилось на два табори:

Іконоборці – ті, хто виступав проти поклоніння, шанування ікон. Вважали, що Бог – дух, а дух намалювати не можна. Тому ікони викидали з храмів і знищували.

Іконошанувальники – ті, хто шанували ікони.

І хоча в 843р. іконоборців відлучили від церкви і прокляли, багатства відібрані у церкви не були  повернені.  Військова знать починає піднімати проти імператора повстання і за підтримки місцевого населення вела справжні війни проти імператора.

Завдання учням:

- Визначте наслідки військової реформи та  іконоборства для Візантії, її жителів? 

- Кого, на вашу думку, підтримувала держава, імператор під час руху іконоборців? Чому?  Врахуйте той факт, що Візантія весь час воювала.( Імператори підтримували іконоборців, оскільки це був   гарний привід збагатитися, забрати монастирі, майно для потреб армії)

Робота з документом 3( зачитати)

Розповідь Ліутпранда, посла італійського короля Беренгара, про прийом в палаці Василева. ( Хст.)

«У Константинополі до імператорського палацу безпосередньо примикає зала дивовижної пишноти і краси, яка у греків називається Магнавра або Золота палата… Перед троном імператора стояло мідне, але позолочене дерево, вітки якого наповняли різного роду птиці, зроблені і з бронзи і також позолочені. Птахи виспівували свою особливу мелодію, а сидіння імператора було виготовлено майстерно, що спочатку воно здавалося низьким, майже на рівні землі, потім ще вищим, і насамкінець висячим у повітрі. Колосальний трон оточували у вигляді варти, мідні чи дерев׳яні, проте у всякому випадку позолочені леви, які скажено били своїми хвостами землю… Після того, як я, у відповідності до звичаю, втретє вклонився імператорові, вітаючи його, я підвів голову і побачив його в зовсім іншому одязі майже під стелею зали, в той час, як тільки що я бачив його на троні на невеликій відстані від землі…»

Питання для обговорення:

 - Про що свідчить така пишність імператорського палацу?

- Про що свідчить церемонія відвідин імператора? На яких правах знаходились посли?

 - Що уособлював собою імператор?   

- Зробіть висновок про владу імператора у Візантії в Хст. Чи щось змінилось в порівнянні з VІ ст.?

Учитель: Не дивлячись на повстання , Візантія зберігалася як єдина держава  зберігалася сильною влада імператора. Крім того, з середини Х ст. Візантія знову починає посилюватись. У арабів була відвойована частина Малої Азії, області Сирії, Закавказзя. Ще більше могутність Візантії зросла за часів імператора Василія ІІ, який завоювавши Болгарію включив  весь Балканський півострів до імперії. 28 років він воював з Болгарією. З нечуваною жорстокістю після однієї з битв імператор  наказав осліпити 14 тис. полонених воїнів. За це Василія ІІ стали називати Болгаробійцем.

Помираючи він залишив Візантію найміцнішою державою Європи.

Однак багатства Візантії муляли очі  її пожадливих сусідів.  

4. Візантія в ХІІ – ХVст. Загибель Візантії.

 Робота зі схемою

Обговорення:

- Що об’єднує ці дати: 1071, 1204, 1453рр.?

- Яка    держава хрестоносців була утворена на території Візантії в результаті ІУ хрестового походу?

- Чому візантійцям доводилося постійно воювати? Які наслідки цих війн?

  Учитель: Таким чином, Візантійська імперія припинила своє існування, Константинополь перестав бути центром християнства.   Деякі історики, дату загибелі Візантії, вважають кінцем середньовіччя.

ІУ . Осмислення нових знань.

Вчитель: 

- Про що  ви дізнались на уроці? (за методом «Знаємо – хочемо дізнатись – дізнались»)

У. Систематизація та узагальнення нових знань і умінь.

1.Завдяки чому Візантія  проіснувала більше 10 ст. ? (Завдяки сильній владі імператора,  міцній армії, єдності держави)

2.Доведіть, що Візантія була сильною, єдиною державою( Влада імператора заважала створенню рицарства, оскільки армія складалась із селян і з часом скорочувалась,  а для селян основне – заняття господарством. Згодом у армії – найманці.)

3.Чим ви можете пояснити нестабільний розвиток Візантії: злети і падіння?

 Наведені  причини записуються   в зошит як причини занепаду та загибелі  Візантії.

Причини занепаду та загибелі  Візантії:

- відсутність спадкової влади,

- постійні війни,  що вели до спустошення сільських районів, занепаду ремесла та торгівлі;

-  іконоборство,

- боротьба між імператором та великими землевласниками   

V. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання  Опрацювати відповідний параграф підручника. На контурні карти нанести кордони Візантії за часів Юстиніана.

 Спрогнозуйте розвиток Візантії за умови, що Константинополь вистояв в 1453р.?. Напишіть невеликий есе – роздум.

 

Додаток 1.

Таблиця « Етапи історичного розвитку Візантії в ІУ – ХУ ст.»:

І.

ІV – VІ ст.

Народження Візантії.   Рання Візантія. Культурне та економічне піднесення.

ІІ.

VІІ – ІХ ст

Правління Ісаврійської династії. Втрата статусу Середземноморської держави.

ІІІ.

ІХ – кінець ХІ ст.

«Золота доба» Візантійської імперії. Культурне та економічне піднесення.

 ІV.

Кінець ХІ – середина ХVст.:

1071р.

1204р.

 

1261р.

1453р.

Занепад та загибель Візантії:

 

Розгром візантійського війська турками – сельджуками

Тимчасове припинення існування Візантії . Створення Латинської імперії.

Відродження Візантії

Загибель Візантії від турків – османів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

 

 

  • Карліна О. Історія середніх віків. 7 кл. – К.: Ґенеза, 1998.( підручник)
  • Крижанівський О., Хірна О. Історія середніх віків. – К.: Аквілон – Прес, 2000. – 288с.( підручник)
  • Подоляк Н., Хірна О. Всесвітня історія. 7 кл. – К.: Фаренгейт, 2000. – 287с..( підручник)
  • Великий довідник школяра : 5 – 11 кл. –Х.: Школа, 2003.( довідник)
  • Дмитриева Н.А. Краткая история искусств. – М.: Искусство, 1985. – 319с. (книга одного автора)
  • Десятов Д.Л. Практичні аспекти застосування методів критичного мислення на уроці історії .// Історія та правознавство. – 2007. - №9. (стаття із журналу)

 

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків | Додав: LavDar (27/02/2016)
Переглядів: 1388 | Теги: загибель Візантії, Юстиніан, Візантія, повстання Ніка | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Календар
ЧАС
Останній дзвоник
Друзі сайту